Minimalisme

“Koop jij nog cd’s?” Vol ongeloof werd ik aangestaard boven een bord dampende boerenkool. Met mijn opmerking dat ik, als 23-jarige, nog cd’s en zelfs vinyl koop, leek ik mijn tafelgenoot bijna een hartaanval te bezorgen. Hoewel dat ook het overdadige zout in de boerenkool kon zijn. “Waarom zou je nog cd’s kopen? Je kunt toch alles digitaal krijgen?” Ja, dat kan. Maar dat is zo ongezellig.

Bijna had ik met die hartaanval mijn eerste moord gepleegd in een bovenzaal van het Groningse Martiniplaza. Enkel door tijdens het avondeten met een collega heel terloops te zeggen dat ik waarschijnlijk cd’s ging kopen van het geld dat ik die dag verdiende. Ik liep de hele dag rond als levend schilderij op één of andere beurs (oftewel, ik liep voor lul), dus ik ging mezelf belonen met een cd. Blijkbaar had ik daar niet zo luchtig over moeten doen.

Dat je cd’s koopt is schijnbaar heel gek. Dat is voor mijn generatie niet de gangbare route. Downloaden, illegaal of legaal, en muziek streamen, dat doen normale jongeren. Die groep die nog een cd koopt is eerder uitzondering dan regel. Dat vond mijn familie ook toen ik bij Sinterklaas het hele oeuvre van Jimi Hendrix op een fysieke drager vroeg. Het liefst had ik vinyl. Daar konden ze niet zo goed bij.

Kaal
Cd’s en platen, die zijn ouderwets. Net als boeken, dvd’s en over een paar jaar ook blu-rays. Bij mijn ouders in huis hebben we anderhalve muur die letterlijk boekenkast is.  Dat zie je niet zo vaak meer. Op mijn kamer in Groningen had ik een heel rek aan cd’s en platen, plus nog een stapel dvd’s naast mijn TV. Maar niet een volgebouwde kamer met stoffige cd’s en boeken is de toekomst, maar minimalisme.

Niet een uitpuilende boekenkast, maar een tablet op een plankje. Daar staat die hele muur aan boeken op. Geen rek vol cd’s, maar een tablet op een plankje. Alles lekker luisteren via Spotify. Geen stapel dvd’s naast de TV, maar een tablet op een plankje. Die sluit je aan en je kunt elke film of serie bekijken. Daardoor zijn de muren lekker kaal en strak. Lijkt alles zo ruim.

Dan ben ik liever ouderwets. Wat zal mijn huis later gezellig zijn.

Dit bericht werd eerder gepubliceerd op 7shots

Reageer:

