Concert aan, telefoon uit

Live twitteren tijdens het concert, mensen die zich een weg naar voren drukken, pratende mensen tijdens jouw favoriete nummer. Het één nog irritanter dan het andere. Het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone kwam deze week met een top tien ergernissen tijdens concerten. Heel herkenbaar voor wie regelmatig in een concertzaal staat.

De terechte winnaar van Rolling Stone werd het constante fotograferen met smarthphone of tegenwoordig zelfs tablet. Gek genoeg staat filmen tijdens concerten slechts op plek negen, maar dat is volgens mij net zo irritant. De schermpjes zitten altijd nét in jouw gezichtsveld, de filmpjes en foto’s zien er nooit goed uit, niemand op Facebook vindt het leuk om te zien, behalve jijzelf, en het geluid is bij de filmpjes niet om aan te horen. Niemand zit te wachten op half bewogen, onscherpe beelden van miniatuurartiesten.

Toch heb ik heb mezelf er ook schuldig aangemaakt. En ik had er spijt van. In poppodium 013 te Tilburg stond ik zo dichtbij mijn favoriete band Incubus dat ik het niet kon laten. Doodzonde, want ik betaal toch echt niet veertig euro voor dertig slechte foto’s. Één was leuk geweest voor de herinnering. Vijf misschien ook nog. Tien is al te veel. Maar ik wou het bewijzen: ‘Zo dichtbij stond ik echt! Kijk maar!’

TL-buis
Dat lijkt steeds meer de reden voor concertbezoek. Je zuur verdiende geld inzetten om te bewijzen dat je er was. Dat viel extra op tijdens mijn laatste concertbezoek. Terwijl The Black Keys in poptempel de Ziggo Dome de pannen van het dak speelden, zag ik vanaf de tribune de zaal oplichten als een tl-buis. Honderden schermpjes. Er werd meer naar de telefoon gekeken, dan naar het podium.

De bewijsdrang gaat ver. Zelfs in het publiek bij een tv-optreden van Incubus bij Jimmy Kimmel, zijn enkele tientallen fluorescerende schermen te tellen. Bij een concert dat voor televisie wordt opgenomen. Waar dus professionele beelden van zijn. In godsnaam, waarom?

Uit
Ik zet mijn telefoon tegenwoordig uit tijdens een concert. Niet langer beroof ik mezelf van het concertplezier.  En misschien is dat een goede policy voor concertbezoek. Telefoon uit, bek dicht, wees blij met je plek in de zaal, laat je twittervolgers even met rust. En geniet.

Dit bericht werd eerder gepubliceerd op 7shots

Reageer:

