Muziekgrinch

Kerst is gezellig. Met de hele familie uitgebreid eten, cadeautjes uitpakken onder de kerstboom, Home Alone voor de duizendste keer kijken. En met een beetje geluk een jolig sneeuwballengevecht als uitsmijter. Natuurlijk met dé kerstzender Sky Radio op de achtergrond. 

Want op 101 FM is er in de weken rondom kerst enkel en alleen plaats voor de kersthits van Wham!Mariah Carey en Andy Williams. En als je niet naar Sky Radio luistert, dan komt de kerstman op een motor langs om kleine radio’s je huiskamer in te mikken. Net als in de reclame. Dan ga je opeens heel gelukzalig lachen.

Zoals een reclame van Sky Radio is, zo stel ik mij de hel voor. Elke keer als ik de reclame zie, voel ik me misselijk. Agressief bijna. Wie mijn diepste geheimen wil horen, bindt mij vast op een stoel en zet de nieuwe kerstplaat Olivia Newton John en John Travolta op repeat. Voordat het tweede nummer begint, heb ik je alles verteld.

Ik ben een muziekgrinch. Het liefst zou ik alle kersthits uit de winkels stelen en verbranden. Ik zou terug willen reizen naar eerste kerstdag 1961. Om vervolgens ‘Flappie’ te redden van de stoofpan, zodat Youp van ’t Hek nooit dat wanstaltige nummer hoeft te schrijven.

Gek word ik er van. Niemand die kerstmuziek maakt, wil het echt. Ik weiger dat te geloven. Ze doen het omdat op één of andere manier verkoopt. En onsterfelijk is. Elk jaar wordt je singletje weer afgestoft. Sky Radio moet immers de zendtijd vullen.

In mijn omgeving kan ik op weinig steun rekenen. “Mariah Carey’s nummer is mijn favoriet”, hoorde ik gisteren zelfs. Dus moet ik me twee weken vermannen en accepteren dat er overal dezelfde kerstliedjes draaien. Want kerst is verdomme gezellig.

Dit bericht werd eerder gepubliceerd op 7shots

Reageer:

