Schuimbekkend richting de afgrond

Bazen van de entertainmentindustrie, haal uw hooivorken maar uit de kast: The Pirate Bay duwt u weer verder richting de afgrond. Dit keer niet via een illegale route, maar op een innovatieve manier. Het promotie-initiatief The Promo Bay  heeft inmiddels tienduizend inzendingen ontvangen van artiesten zonder label, die graag gebruik maken van de populaire site om aan naamsbekendheid te winnen. En dat werkt.

Het concept van The Promo Bay is simpel. Een artiest meldt zich aan, stuurt wat muziek op en The Pirate Bay zorgt voor promotie en gratis downloads op de site. En dat downloaden werkt als promotie, weet ik uit eigen ervaring. Zo gaf ik ruim honderd euro uit aan cd’s, concerten en posters van singer/songwriter Frank Turner. Allemaal omdat ik een aantal jaar geleden illegaal een album van hem had gedownload, om te kijken of ik het iets zou vinden.

De oprichters van The Pirate Bay weten dat het tegenwoordig zo werkt. Maar laat de term ‘illegaal downloaden’ vallen in de vergaderkamer van een major label, en de mannen in pak gaan spontaan schuimbekken. In plaats van te kijken wat het gratis verspreiden van muziek op kan leveren, wordt vooral gekeken naar de rode cijfertjes. Van innovatief denken is geen moment sprake.

Join them!
Verschillende enquêtes en onderzoeken bewijzen dat internetpiraten meer dan gemiddeld geld besteden aan entertainment. Slechts een enkele grote artiest maakte daar tot nu toe gebruik van. Radiohead en Nine Inch Nails gebruikten The Pirate Bay bijvoorbeeld de afgelopen jaren bewust om nieuwe singles of zelfs de hele discografie te promoten. Dat deden ze op het moment dat zij niet langer bij een label aan de riem lagen. Maar de boodschap is de enige juiste: If you can’t beat them, join them.

Kleine acts en indie-bands lijken dit te beseffen. Door gebruik te maken van The Promo Bay bereiken zij miljoenen mensen en verdienen in sommige gevallen duizenden dollars aan nieuwe fans. Nadat technologie het eerder al voor iedere artiest mogelijk maakte om zonder hulp van dure producenten een plaatje in elkaar te draaien, blijkt ook grootschalige ondersteuning voor promotie overbodig te zijn. Voor de grote spelers in de entertainmentbranche is het de volgende nagel in de doodskist.

Dit bericht werd eerder gepubliceerd op 7shots

Advertenties

Reageer:

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s