Festival Review: Hurricane Festival Dag 3: met o.a. Flogging Molly, Arctic Monkeys en Foo Fighters

In de schaduw van de écht grote festivals in het vroege festivalseizoen (denk: Rock Am Ring, Download) weet de organisatie van het Duitse Hurricane/Southside elk jaar een prima line up neer te zetten. Het dubbelfestival heeft dit jaar als headliners Arcade Fire, Incubus en Foo Fighters weten te strikken. Wij gingen er heen en deden verslag. Vandaag de afsluitende zondag met onder andere Flogging Molly, Arctic Monkeys en Foo Fighters.

Door heftige regen in de ochtend en vroege middag moeten we helaas Tame Impala aan ons voorbij laten gaan, en dus begint onze dag bij Blood Red Shoes. Nog steeds in de stromende regen, maar Blood Red Shoes doet er alles aan om het publiek op te warmen. De band speelt overtuigender en met meer plezier dan de laatste keer dat we ze zagen (Oosterpoort, 2010) en riskeert haar leven op het podium (de band werd bijna geëlektrocuteerd door de heftige regen, die recht op het podium stond). In 40 minuten komen alle hits voorbij en ondanks de regen weet het duo het publiek goed te vermaken: 7,5.

Terwijl er druk onderdak wordt gezocht voor de regen, blijkt Miles Kane verstek te laten gaan. Door de regen is er een probleem met de elektriciteit en kan de singer/songwriter niet optreden. Dat hij bij de geluidstoren met een akoestische gitaar toch een paar liedjes speelt, horen we helaas pas na het festival.

En dus wachten wij onder een afdakje op An Horse. Het Australische  duo klinkt als het minder rauwe broertje van Blood Red Shoes en doet het niet onaardig. Althans, qua geluid. Omdat we ons net iets te lekker droog voelen onder het dakje, luisteren we alleen naar het duo en kijken niet. Het bevalt ons allemaal prima, en An Horse verzorgt prima muziek om een warm kopje koffie bij te drinken: 6,5.

Als Band Of Horses op de Blue Stage speelt is het eindelijk even droog geworden. De band klinkt live net iets krachtiger dan op het album, maar dat is voor de band geen voordeel. De muziek lijkt opeens wel erg Amerikaans en standaard. De nuance gaat verloren. Geen nummer weet er meer uit te springen en er is ook niet bijster veel te beleven op het podium. Een teleurstellende 5,5 voor Band of Horses.

Dan doet Flogging Molly het een stuk beter op het hoofdpodium. De regen keert misschien terug, maar het past wel bij de Ierse publiedjes. Heel bijzonder is het allemaal niet, zeker de nieuwe nummers en die van het album Float stellen niet veel voor, en erg goed wordt het niet gespeeld, maar het is wel het ideale medicijn tegen de regen. De ogen van voorman Dave King beginnen misschien al tekenen van korsakov te vertonen, een publiek weet hij nog wel te vermaken. Dat publiek gaat dan ook massaal los op nummers als ‘Drunken Lullabies’, ‘Devil’s Dancefloor’ en ‘What’s Left of the Flag’. Vermakelijk en net wat nodig was om een beetje op te warmen: 6,5.

Volgens het scherm buiten de tent zou er niemand meer in kunnen, maar als The Kills aan hun set beginnen is er nog ruimte zat in de tent. Het publiek wat er wel staat krijgt een chaotische show voorgeschoteld. Een slecht afgestelde gitaar, met bovendien een lelijk geluid, zorgt ervoor dat alle nummers totaal verzuipen. De zang van Alison Mosshart en Jamie Hince is nauwelijks te horen en een beetje interactie om het publiek er bij te betrekken zit er niet in. Het valt flink tegen wat The Kills laten zien: 5.

Ook The Hives spelen op de mainstage niet goed. Sterker nog, het is bijzonder slecht wat de band laat horen. Het publiek vind het allemaal prima, de regen is gestopt, er is zelfs blauwe lucht te zien, en dus is er reden voor feest. De band krijgt het publiek in grote getallen mee, maar speelt ontzettend slordig. De act van Pelle Almqvist is bovendien meer irritant dan entertainend. Omdat ze het publiek nog mee krijgen geven we ze een 5, maar dat is meer dan de band eigenlijk verdient.

Het publiek knalt er ook gelijk op als ‘The View From The Afternoon’ over het festivalterrein raast. Arctic Monkeys openen de set met vier nummers van de eerste twee albums en die gaan er in als zoete koek. Dat het publiek daarna, als er meer nieuwe nummers worden gespeeld, inzakt, is erg jammer te noemen. De band speelt namelijk scherp als een mes. De toeschouwers lijken volledig onbekend met het nieuwe werk en dat doet de sfeer geen goed. Bovendien is Alex Turner niet de persoon op een festivalweide op te zwepen. De jongetjes die in 2006 doorbraken zijn inmiddels stoïcijnse rock-heertjes geworden en doen waar ze goed in zijn. Als het publiek door had gezet hadden de mannen meer dan een7,5 kunnen verdienen.

Maar als Foo Fighters halverwege hun set zijn, begint de vraag op te doemen of het wel aan de bands ligt dat het publiek toch soms zo lauw reageert. Tot onze verbazing lijkt niemand de nummers van Foo Fighters te kennen. Hoe dat mogelijk is op een hedendaags rockfestival, is voor ons een vraag, maar het is gewoon gênant.  Als tijdens ‘Breakout’ word verwacht dat het publiek de zang overneemt, en het vervolgens muisstil blijft, is het gewoon ongemakkelijk. En dat terwijl Dave Grohl en co. beter dan ooit zijn. Het is misschien strak geregisseerd, maar hier staat de grootste rockband van het moment misschien wel een perfecte rockshow te geven. Maar wanneer de mensen je nummers niet kennen, is er geen beginnen aan. Zelfs als Grohl solo ‘Wheels’ speelt, speciaal omdat het in Duitsland zo’n hit was, is de reactie niet meer dan lauw. Een geweldige show, geweldige gespeeld en ondanks zichtbare frustratie nog steeds met heel veel energie, wordt gewoon weg niet beantwoord door de luisteraars. Eigenlijk verdient Foo Fighters hier een 9, een 10 misschien als het publiek van Pinkpop 2008 hier had gestaan, maar we houden het maar op een 8,5. Duitsland, ken uw klassiekers en schaam u.

Deze post verscheen eerder op het inmiddels ter ziele Speakerheadz.com. Hier deel 1 en 2 van dit drieluik.

2 Reacties op “Festival Review: Hurricane Festival Dag 3: met o.a. Flogging Molly, Arctic Monkeys en Foo Fighters

1. Pingback: Festival Review: Hurricane Festival Dag 1: met o.a. Elbow, Portishead en Arcade Fire | Jelgernis·