CD Review: My Chemical Romance – Danger Days: The True Lives Of The Fabulous Killjoys

Het is de band ‘everybody loves to hate’. Toch durft My Chemical Romance het aan om met haar vierde album in de volgende gimmick te stappen. Het theatrale en qua onderwerpen erg dramatische ‘The Black Parade’ was een uitstekende rockplaat, hoewel misschien wat over the top, en toch bouwt de band uit New Jersey niet voort op die (succes-)formule. Nee, de volgende gimmick is niet de dood, niet een parade met levende doden. Het is ‘Danger Days: The True Lives of the Fabulous Killjoys.

Dat betekend dat Gerard Way het perioxide kapsel links heeft laten liggen en inmiddels een rood kapsel heeft. In de video van eerste single ‘Na na na (na na na)’ kreeg je al een voorproefje van het nieuwe imago van de band. Een kleurrijke, futuristische 80’s actieserie, daar deed het aandenken. Opener ‘Look Alive, Sunshine’ (overigens ook onderdeel van de video), doet bij het album een zelfde beeld oproepen. Als een Charlie, uit Charlie’s Angels, lijkt ‘Docter Death’ de band op te roepen voor actie. De overgang naar ‘Na Na Na’ is naadloos.

Het hele album ademt een springerige, haast opgewekte sfeer (op een emo-album, vraagt u? Jazeker). Luister maar eens naar ‘Planetary (Go!)’, ‘Party Poison’ of ‘Vampire Money.’ Het is bijna niet voor te stellen dat dit dezelfde band is als de band die met high-school punkanthem ‘I’m Not Okay’ écht doorbrak. Het moet je nog steeds liggen, maar My Chemical Romance bewijst nu voor de tweede keer dat het wel degelijk meer voorstelt dan menig mens wil doen geloven. Ze weten zich op Danger Daysécht te vernieuwen en zich wederom te onderscheiden van de grote middelmaat in de emo- en poppunkscene.

Natuurlijk moet je nog steeds door die zeikerige stem van Gerard Way heen kunnen luisteren en de gimmick een beetje aan de kant kunnen schuiven, maar wanneer je dat durft te doen (want laten we eerlijk zijn, het wordt nog steeds niet cool om naar MCR te luisteren tenzij je onder de 17 bent) dan ontdek je een band die zich tot de koningen van de populaire emo mogen noemen.

Beoordeling 7/10

Deze post verscheen Speakerheadz. Voor de hilarische reacties die hier op volgden klikt u hier.